För barn och unga
Här presenterar jag lite av det jag skrivet inom de olika områden jag arbetat mest med
Det är utredningar, rapporter och annat material rörande kurativt elevhälsoarbete i skolan och om arbete med andra sociala frågor
Välkommen !
Viktigt material
För skolkuratorer och andra elevhälsoarbetare

Dokumentation över krisarbetet på
Angeredsgymnasiet
efter Brandkatastrofen 1998
Detta är en omfattande material över arbetet på Angereds-gymnasiet tiden från discoteksbranden 1998 fram till 2001. Under den perioden genomfördes såväl ett intensivt kris-hanteringsarbete i den akuta fasen som ett brett stödarbete under den långa omvårdnadsfasen. Det är en genomträng-ande redogörelse över ett helt unikt krisarbete utfört på Angeredsgymnasiet då 15 av skolans elever hastigt dött, 23 skadats svårt, över 120 elever upplevt helvetet på plats och där 100-tals var starkt sörjande.
Dokumentationen är samtidigt en översikt över mitt eget arbete som kurator och samordnare för all krishantering på skolan under denna svåra period
Materialet är en för alla skolledare och elevvårdare omistlig kunskapskälla om krishantering på skola när flera elever drabbas hårt av död, svåra skador och stor sorg
Ladda ned
Dokumentationenom krishantering efter Brandkatastrofen 1998
HÄR
Last-undersökning av
förekomst av hot mot tjänstemän i ärenden om hedersförtryck,
Klicka och ladda ned
Lst-undersökning om
Samverkan och kompetens hos socialtjänst och skola i arbetet mot hedersförtryck
Klicka och ladda ned
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Några exempel på andra rapporter och undersökningar om arbetet mot hedersförtryck
som jag skrivit eller varit medförfattare till Utgivare Institutet Mot Hedersförtryck/IMH, Länsstyrelsen i Västra Götalands län/ Lst och jag själv
IMH-undersökning om
skillnaderna i vad socionomstudenter får lära sig om hedersförtryck
Klicka och ladda ned
Så har jag ju förstås varit med och utarbetat den banbrytande metodiken
FEM STEG
FEM STEG för att förändra i familjer där barn måste skyddas pga hedersförtryck.
Materialet "FEM STEG är skapad som ett bdirag till socialtjänstens arbete med att förändra i familjer när ungdom skyddas pga hedersförtryck. Modellen är skapad under en två år lång kollektiv process inom Läns-styrelsen i Västra Götalands län.
Modellen är från 2009 kliniskt testad med mycket framgångsrika resultat.
" FEM STEG" är den hittills enda och effektiva metoden för att utföra en strukturerad förändring i familjer där barn utsätts för hedersförtryck
Materialet är skrivet av mig, "Lasse-kurator", tillsammans med Mikael Thörn.
Ladda ned
FEM STEG
Till TOPPEN AV SIDAN Till STARTSIDAN
Obs Hemsidans ägare har upphovsrätten till samtliga här fast förekommande bilder.
För att på något sätt använda dessa bilder för eget bruk krävs därför min tillåtelse.